Reč zakona: Da li stojite u međugradskom autobusu ako ste kupili kartu?

Da li vam se događalo da u autobusu ostanete bez mesta iako ste kartu kupili i kartu platili kao i svi drugi putnici? Prodaja duplih karata je još uvek realnost na pojedinim relacijama, naročito tokom vikenda i sezonskih gužvi. Proverili smo šta piše u Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju i evo kako bi ovi slučajevi zapravo trebali biti regulisani.

Stajanje u međugradskom autobusu je zabranjeno

Prema članu 21. Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju "Prevoznik je dužan u linijskom prevozu primiti svakog putnika i stvari u granicama raspoloživih mesta za putnike, odnosno korisne nosivosti vozila". Međutim, neretko se događa da prevoznici zbog velikih gužvi primaju i putnike za koje ne postoje raspoloživa mesta i koji neće imati gde da sednu tokom vožnje. Ne samo da se ovim dovode u pitanje potrošačka prava, jer svaki putnik plaća istu cenu karte, ali ne dobija istu uslugu, već je sporno i pitanje bezbednosti putnika koji tokom vožnje stoje.

Predviđena kazna do 1.000.000 dinara

Problem većeg broja putnika od kapaciteta je Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju jasno prepoznao i odredio sankcije za nepoštovanje propisa. Za svakoga ko “u linijskom prevozu ne primi putnike i stvari u granicama raspoloživih mesta za putnike, odnosno korisne nosivosti vozila”, predviđena je kazna od 300.000 do 1.000.000 dinara.

Kako rešiti problem prebukiranosti autobusa?

Često se događa da putnici dobrovoljno pristaju da stoje tokom putovanja autobusom, jer prevoznik ne može da obezbedi dodatno vozilo i ne postoji drugi način da se blagovremeno prevezu do svoje destinacije. Takođe, prevoznici se pravdaju da ne mogu da predvide koliko će se putnika pojaviti na pojedinim polascima, jer im se putnici često ne najavljuju kada planiraju da putuju. Ipak, naši prevoznici nisu prvi u svetu koji se suočavaju sa ovakvim situacijama i alternativne opcije postoje. Oni koji su zaista želeli da reše ovaj problem su uveli centralizovane sisteme za praćenje prodaje i vrlo lako mogu da predvide koliko putnika mogu očekivati i koliko vozila je neophodno poslati na određeni polazak. To naravno zahteva određena ulaganja i nije isplativo dok god postoji mogućnost za prodaju dupliranih karata.

Međunarodne autobuske kompanije koje polako ulaze na naše tržište sebi ne dozvoljavaju ovakve propuste, pa je moguće da će se uskoro Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju biti mnogo više poštovan i da će i kod nas svaki putnik imati svoje mesto na svakom polasku.

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.