Železnički red vožnje 2017/2018

Železnički red vožnje 2017/2018

 

Dana 10.12.2017. na snagu stupa novi red vožnje koji na prugama širom sveta važi narednih godinu dana. U trenutku kada posle višedecenijskog sistematskog zapostavljanja i urušavanja železnice u Srbiji dolazi do naznaka njenog preporoda u vidu kupovine novih putničkih dizel i elektromotornih garnitura, pojedinih rekonstruisanih deonica i najave većih ulaganja, očekivanja su velika. Istražili smo koje to novitete donosi putnicima na srpskim prugama. Nacionalni prevoznik SrbijaVoz u ovom periodu planira 364 polaska dnevno!

Sve polaske novog reda vožnje možete naći na www.polazak.rs

Prokop postaje glavna železnička stanica Beograda!

Od sada će većina vozova u unutrašnjem saobraćaju polaziti sa beogradske stanice Prokop (zvanično nazvana Beograd centar), čija izgradnja ni nakon 30 godina nije u potpunosti okončana. Izgradnjom saobraćajnice koja povezuje Bulevar kneza Aleksandra Karađorđevića sa ovom stanicom, kao i završnim radovima na pojedinim peronima stanica je dostigla neophodni minimum uslova za intenzivnije koršićenje. Ostaje otvoreno pitanje koliko je pozicija ove stanice povoljna, naročito imajući u vidu da je trenutno direktno povezana samo sa 2 autobuske linije gradskog saobraćaja 34 (Senjak – Prokop – Pere Velimirovića) i kružnom linijom 36 (Prokop – Slavija – Glavna železnička stanica – Prokop) i imajući u vidu da radno vreme ovih linija nije usklađeno sa dolascima vozova. Kao jedina logična mogućnost kretanja ka centralnom delu grada ostaje presedanje na BG:voz koji spaja Batajnicu i Ovču. Ipak ostaje misterija šta ćemo da radimo kada nas poslednji voz iz Novog Sada ostavi 15 minuta posle ponoći na ovoj lokaciji.
Aktiviranje Prokopa ne znači potpuno gašenje Glavne železničke stanice. Sa nje će još uvek polaziti međunarodni vovozi, ali i dva voza za Novi Sad i jedan za Suboticu.


foto: N1

 

Međunarodni saobraćaj

U međunarodnom saobraćaju nema bitnijih izmena.


- Ostaju 2 para vozova na relaciji Beograd – Budimpešta i 1 par na relaciji Beograd – Budimpešta - Beč. Ono što je kritični pokazatelj neiskorišćenosti kapaciteta ovih linija je činjenica da ove vozove koji su na teritoriji Srbije u rangu InterCity i Brzi, mađarske železnice na relaciji između Kelebije i Budimpešte degradiraju u rang putničkih vozova, što znači da staju u svakom selu i zaseoku, čime se produžava ionako predugo vreme putovanja. Jedino večernji voz Beograd – Budimpešta prolazi nešto bolje, tj. kao regio voz na teritoriji Mađarske. Čini se da je sa sadašnjim stanjem infrastrukture na ovom potezu to jedini način da se koliko-toliko popune vozovi.
- Ostaje 1 par vozova Beograd – Skoplje – Solun. Ovaj voz predstavlja jedini vid kopnenog javnog prevoza između Srbije i Grčke, ali ga planirano vreme putovanja od oko 16 sati ne čini previše popularnim. Putovanje do Skoplja je nešto prihvatljivije i traje 10 sati, ali je to i dalje previše ako se zna da autobusi istu relaciju prelaze za oko 6 sati.
- 2 para vozova između Beograda i Bara, posle rekonstrukcije dela barske pruge imzeđu Beograda i Valjeva putuju za oko 15 minuta kraće – 11:45 minuta umesto dosadašnjih 12 sati. Iako je i najmanji pozitivan pomak na našim železnicama za pohvalu, ovaj voz osim komforom u vidu vagon restorana, spavaćih kola ali i predivnih prizora planinskih predela, teško da može da se takmiči sa autobusom. I pored toga ga često biramo za putovanja ka Crnoj Gori jer je ponekad cena presudan faktor.
- Beograd – Zagreb – Ljubljana – Filah – Cirih ostaje da saobraća svakog dana u 10:25 iz Beograda i u 20:40 časova iz Ciriha. Direktna kola iz Beograda saobraćaju do Filaha, gde se u okviru istog voza preseda u kola koja nastavljaju putovanje do Ciriha, a ista je organizacija i u povratku. Ovo avanturističko putovanje po obodima Alpa traje oko 23 sata, što voz čini neznatno sporijim od autobusa na istoj relaciji. Interesantno je da ovaj voz direktno povezuje nekoliko austrijskih skijališta sa Beogradom.
- Voz Beograd – Zagreb – Ljubljana – Filah u toku novogodišnjih praznika (11.12.2017. – 14.01.2018.) i u toku letnje sezone (24.06.2017. – 17.09.2018) postoji i u večernjoj verziji, a u sastavu ima i kušet kola. Polasci u ovim periodima su u 21:15 iz Beograda i u 18:53 iz Filaha.
- Voz Beograd – Sofija će saobraćati samo u letnjem periodu (15.06.2018. - 17.09.2018.), a u ostalom delu godine će saobraćati samo između Dimitrovgrada i Sofije.
- Voz Beograd – Bukurešt kao ni prethodnih godina nije predviđen redom vožnje.
- Voz Beograd – Sarajevo je ostao samo politička ideja, pošto kao ni prethodnih godina nije uvršten u novi red vožnje.

 


foto: Mladen Žarković

Pogranični saobraćaj

Planirani pogranični saobraćaj je verovatno najlošiji i najredukovaniji u odnosu na period od poslednjih 10 godina.


- Voz Sombor – Erdut saobraćaće radnim danima u 12:55 časova. U Erdutu je moguće presedanje na voz za Osijek. U povratku voz iz Erduta polazi u 14:29 časova.
- Voz Bogojevo – Osijek saobraćaće radnim danima u 08:08 časova. U povratku iz Osijeka voz polazi u 06:35 časova.
- Voz Dimitrovgrad – Sofija (relikt voza Beograd – Sofija) polaziće svakog dana u 15:35 časova, a povratak iz Sofije je u 09:40 časova po bugarskom vremenu.
- Voz Vršac – Temišvar nije planiran novim redom vožnje. Zbog još nerešenog pitanja duga poslovodstva Železnica Srbije prema rumunskim železnicama (CFR), voz neće saobraćati. Ukidanjem ovog popularnog voza, ukinut je svaki vid kontinentalnog javnog prevoza između Srbije i Rumunije.
- Voz Kikinda – Žombolj (relikt linije Kikinda – Temišvar) ni ove godine nije uvršten u red vožnje. Navodno, za funkcionisanje ove linije neophodne su dotacije grada Kikinde.
- Voz Horgoš – Segedin ulazi u drugu godinu svog nepostojanja.


foto: Mladen Žarković

 

Unutrašnji saobraćaj

Unutrašnji saobraćaj je pretrpeo najviše izmena. Dok pojedini gradovi mogu da se raduju dobijanjem boljih i bržih konekcija, Srbija voz je pojedine potpuno (ne)opravdano zanemario. U trenutku kada se započinje dugo najavljivana rekonstrukcija i dogradnja brze pruge Beograd – Budimpešta, neminovno će doći do većih izmena na ovoj magistralnoj pruzi, što će u kasnijoj fazi pogoditi i do sada najpouzdaniji BG:voz.

1)      Vozovi Beograd – Valjevo putuju 45 minuta kraće! To vozove na ovoj relaciji čini 15 minuta bržim i znatno povoljnijim od autobusa (umesto 2 sata i 15 minuta, vozovi putuju sat i po). Takođe je putovanje vozom između Beograda i Užica postalo kraće od putovanja autobusom na istoj relaciji!

2)      Vozovi Beograd – Novi Sad za sada nisu redukovani, a usled radova uvedene su i nove varijacije linija koje saobraćaju od/do Zemuna, odnosno Batajnice. U martu se očekuje skraćivanje i smanjenje ukupnog broja pojedinih polazaka.

3)      Vozovi Beograd – Šid su redukovani usled radova na pruzi. Deo polazaka je skraćen i polazi iz Batajnice, a pojedini saobraćaju samo do Rume odnosno Sremske Mitrovice.

4)      Vozovi na relaciji Pančevački most – Pančevo Vojlovica, odnosno Ovča – Pančevo Vojlovica se ukidaju. Vezu između Beograda i Pančeva činiće samo vozovi za Vršac i Zrenjanin. Čini se da je autobuski lobi preovladao na ovoj relaciji.

5)      Ukida se voz Beograd – Požarevac. Usled katastrofalnog stanja pruge Mala Krsna – Beograd jedini preostali voz na njoj se ukida. Ovo je relativno racionalna odluka s obzirom na nepopunjenost kapaciteta usled putovanja koje traje gotovo duplo duže od autobuskog prevoza na istoj relaciji. Nada za povratak ove linije načelno postoji, jer je rekonstrukcija ove pruge najavljena.

6)      Na liniji Subotica – Kikinda dodaje se još jedan polazak! Nov polazak kreće u 14:45 časova, a iz Kikinde se vraća u 18:10 časova.

7)      Veze između Novog Sada i Sombora su pojačane! Dodat je polazak Novi Sad – Kula – Sombor u 22:33 časa, kao i polazak u suprotnom smeru u 07:52 časova. Dodat je i polazak Novi Sad – Bogojevo – Sombor u 22:33 i u suprotnom smeru u 19:20 časova.

8)      Produžen je polazak Merdare – Prokuplje do Niša! Sada postoje dva polaska između Niša i Merdara u 03:30 i 07:35 časova, a povratak je u 08:55 i 14:25 časova. Izmenom reda vožnje, voz u povratku pravi pauzu od oko sat vremena u Kuršumliji.

9)      Prijepolje i Priboj umesto 5 direktnih polazaka za Beograd imaju samo 2. Svi vozovi na barskoj pruzi (osim vozova za Bar) su skraćeni do Užica i Branešca. Uvedeni su lokalni vozovi Vrbnica – Užice, pa je moguće presedanje. Takođe je uveden i par vozova Užice – Valjevo.

10)  Linija Ruma – Šabac je redukovana. Umesto 6 polazaka dnevno po smeru od sada će saobraćati samo 3 polaska.

11)  Posle rekonstrukcije delova pruge između Niša i Preševa vozovi saobraćaju jednako sporo. Bilo je za očekivati da će vreme putovanja na južnoj pruzi biti makar malo skraćeno posle rekonstrukcije, ali do toka nije došlo. Pojedini vozovi čak putuju i duže nego što je to bilo predviđeno prošlogodišnjim redom vožnje.

12)  Manje pokazaka za Zrenjanin. Dok je prethodni red vožnje predviđao 5 polazaka dnevno između Zrenjanina i Pančeva, sada će saobraćati samo 3. Umesto 4 polaska za Beograd, sada će saobraćati samo 2. Ostaje nada da će rekonstrukcija devastirane pruge za Zrenjanin tokom 2018. godine doneti još polazaka.

13) Tokom godine se očekuje uvođenje nove linije BG:voza na relaciji Ovča - Resnik.

 

Novi red vožnje možete naći na www.polazak.rs

 


foto: Mladen Žarković

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.