Polazak.com na sajmu Innotrans 2014. (Deo II)

Za sve ljubitelje železnice - ekskluzivna reportaža sa najvećeg sajma železnice na svetu, InnoTrans

Kada pomislite na Berlin, verovatno biste rekli da je to prestonica ulične umetnosti, elektro ritma, dobrog provoda i najmoćnije ekonomije u Evropi. Međutim, malo je onih koji bi se iz prve setili da na svega 6 dana, svake druge godine ovaj grad postaje prestonica poslednjih reči iz oblasti transportne tehnologije. U skladu sa tradicijom dugom dva veka, tako je bilo i ovog septembra. Berlinski sajam je „pod jednim krovom“ na površini od 161.420 m2 ugostio jubilarno deseto izdanje izložbe InnoTrans. Ovu jedinstvenu priliku da pokaže najnovija tehnološka dostignuća, pre svega iz oblasti železnice, iskoristilo je gotovo 2.600 izlagača iz 49 zemalja sveta.

*Kliknuti na slike radi uvećanja

Ove godine, kao i svake prethodne, sajam je tokom radne nedelje bio otvoren pre svega za poslovne posete, te je i cena ulaznica bila prilagođena tome – čak 60 € za višednevnu posetu. Međutim, tradicionalno su poslednja dva dana koja padaju u subotu i nedelju, posvećena isključivo porodočnim i školskim posetama, i za njih službene ulaznice ne važe! Merenja koja se tiču dometa i efekata ovogodišnje izložbe nisu još uvek gotova, ali projekcije su da je jubilarno deseto izdanje ove svetski poznate izložbe posetilo oko 130.000 posetilaca iz 140 zemalja sveta.

Polazak Team na radnom zadatku

Berlin je veliki grad, i za razliku od mnogih manjih domaćina svetskih izložbi, ne može se reći da sve u gradu živi za tu jednu sajamsku nedelju koja se ponavlja na pune dve godine. Grad neće stati na nedelju dana, izostaće poznata sajamska atmosfera među domaćinima koji svoje ugostiteljske objekte sa posebnom pažnjom doteruju samo za tih nekoliko dana, i opet, bez obzira na sve to, Berlin je jedini pravi domaćin za ovako značajan događaj.

Pitate se zašto? U ovom gradu se nalazi sedište čak 220 kompanija iz oblasti transportnih tehnologija, uključujući i jednog od najvećih, ako ne i najvećeg železničkog operatera današnjice – kompanije Deutsche Bahn, kao i berlinskog gradskog prevoznika BVG, kompaniju sa flotom od 3.000 metro vozova, tramvaja, autobusa i trajekata, koji godišnje opsluže gotovo milijardu ljudi i pređu kilometražu ekvivalentnu putu oko sveta ponovljenom 16 puta!

Ako ovo nije dovoljno fascinantno, vredno je dodati da je Berlin Messe izuzetno infrastrukturno opremljen kako bi podržao jednu ovakvu izložbu – tu je čak 45 izložbenih hala, 6 ulaza, izuzetno veliki otvoreni prostor za izlaganje, i čak 8 železničkih koloseka namenjenih izlaganju vozova, vagona ili čitavih kompozicija! Složićete se, dovoljno impresivno...

Deo kompleksa Berlin Messe

Odmah po dolasku na sajam iskoristili smo priliku da se bolje upoznamo sa novim garniturama za Železnice Srbije, o čemu je bilo više reči u prethodnom izdanju, koje možete naći ovde:

https://www.polazak.com/sr/blog/Polazakcom-na-sajmu-InnoTrans-2014-Deo-I/132

Švajcarski Stadler je osim nove kompozicije namenjene Železnicama Srbije, koja je zauzimala počasno mesto na štandu, predstavio identični model naručen od strane nemačke železničke kompanije – DB. Ovo nam je pružilo sjajnu priliku da našu kompoziciju uporedimo sa nemačkom kako bismo stekli opšti utisak o kvalitetu izrade, i opcijama koje se nalaze, odnosno ne nalaze na našem vozu usled specifičnih zahteva srpske železnice. Opšti utisak prilikom ulaska u nemački voz jeste da ove dve kompozicije jednostavno nisu namenjene istim potrebama i da se ne očekuje da prelaze slične distance i prevoze slične putnike. Nemački voz odiše izvesnom dozom luksuza što je postignuto pre svega mudrom kombinacijom tamnijih boja. Uz podsećanje odnosa veličina i snaga između ŽS i DB, moramo konstatovati da je izbor Železnica Srbije za svaku pohvalu, a pravi dokaz za to je i činjenica da tako velika kompanija poput nemačke železnice svoje putnike poverava istom modelu voza od istog proizvođača.

Nakon detaljnog upoznavanja sa štandom ovog švajcarskog proizvođača, uputili smo se ka konfencijskoj sali 14.2 u kojoj je održana tribina pod nazivom „Where is my train“. U organizaciji Evropske agencije za železnicu (ERA) mesto za govornicom su zauzeli predstavnici najznačajnijih evropskih institucija na polju razvoja i unapređenja putničke i kargo železnice kroz razvoj TAP i TAF TSI međunarodne regulative.

Na samoj tribini bilo je reči o tekućem stanju u putničkom i kargo transportu na železnici, kao i o budućim projekcijama. Upoznati smo sa činjenicom da su projekcije EU da će do 2050. godine čak 2/3 ukupnog transporta u Evropi obavljati železnica, kao i da se trenutno u EU gotovo 85% kupovina karata vrši putem interneta (poređenja radi, u SAD ukupan robni promet preko interneta iznosi oko 7%).

Zaključak konferencije bio je da je pred Evropom, i Evropskom agencijom za železnicu da usvojene regulative sprovedu u delo na putu ka ispunjenju projekcija za sredinu tekućeg veka. Direktne koristi od toga videli bi pre svega putnici, jer bi takva primena savremenih tehnologija dovela do optimizacije troškova, snižavanja cena voznih karata praćenog usavršavanjem i poboljšavanjem uslova za putnike.

Po završenoj tribini, posvetili smo se upoznavanju zatvorenog izložbenog prostora. Ni ovde nije izostao savršeni nemački smisao sa organizaciju. Iako izuzetno veliki, sajam InnoTrans je izuzetno dobro organizovan i obeležen, što gubljenje i nesnalaženje u prostoru čini gotovo nemogućim. Celokupan izložbeni prostor je bio podeljen na sledećih 5 ključnih kategorija, od kojih je svaka obuhvatala brojne podkategorije:

  1. Tehnologija u železnici – putničke i kargo kompozicije, komponente, održavanje
  2. Enterijeri – oprema za vozove, ketering
  3. Železnička infrastruktura - teška infrastruktura, putna tehnologija
  4. Javni trasport – autobusi, tramvaji, laka železnica, informacije za putnike, železničke kompanije, sistemi za stanice, istraživanje i razvoj, itd.
  5. Konstruisanje tunela – mašine i oprema, konsalting, delovi, održavanje i servis, itd.

Pa da počnemo...

Hitachi Rail Europe

U javnosti poznat kao kreator slavnih japanskih Metak vozova, sa sedištem u Londonu za evropsko tržište, na svom štandu je izložio maketu eneterijera jedne od perjanica svog regionalnog programa – kompozicije AT200 Commuter. Izuzetno jednostavne i prijatne za oko boje i linije enterijera daju izuzetno prijatnu kombinaciju ergonomičnosti, praktičnosti i luksuza u kojoj smo veoma uživali. Osnovne karatkteristike enterijera ovih vozova leže u dvoklasnoj konfiguraciji, u kojoj je prva klasa opremljena jednostavnim, a veoma udobnim kožnim sedištima, na kojima se nalazi svetlosna signalizacija u zelenoj/crvenoj boji koja označava da li je sedište rezervisano ili ne, kao i podaci o nosiocu rezervacije na malom displeju u uglu sedišta. Kasnije smo naučili da je u pitanju standard za klasu, ali nas je ovo rešenje izuzetno fasciniralo na prvi pogled! Osim toga, svako sedište je opremljeno svetlom za čitanje, utičnicom i USB konekcijom, kao i stolom prilagođenim notebook računarima.

 

Siemens

Kada bismo pokušali da vam dočaramo šta je Siemens tačno nudio na ovom sajmu, najlakše bi bilo reći – apsolutno sve. Od infrastrukturnih rešenja, praćenja vozova, samih kompozicija, servisiranja do komponenti za sva šinska vozila. Od maketa, tu su bili model vagona za metro u punoj veličini, makete reginalnog voza Desiro i Viaggio, high speed voza u vlasništvu DB i turskog operatora TCDD. Ova kompozicija na žalost nije izložena u punoj veličini, međutim, nismo smeli da dozvolimo da ne iskoristimo sjajnu priliku da isprobamo poslednju reč brzih vozova iz Siemensa, te smo rezervisali povratnu kartu na jednom od njih (ICE- Inter City Express) do Hanovera. Ovu priliku smo iskoristili da posetimo sajam Komercijalnih vozila IAA 2014. Više o utiscima sa putovanja u vozu ICE, kao i sa sajma u Hanoveru možete pročitati u jednom od sledećih blogova!

Svakako najinteresantniji proizvod od Siemensa nalazio se upravo napolju. Na jednom od prvih koloseka, ponosno se šepurila nova kompozicija metroa za grad Minhen. Ovo je jedna od retkih kompozicija koja nas je potpuno ostavila bez teksta.

U prvom planu Minhenski metro, u pozadini Alstom, Stadler za ŽS i Frecciarossa 1000

Minhenski metro

Značajno mesto na Siemensovom izložbenom prostoru imala je i kompozicija Viaggio Comfort, namenjena češkoj železnici, brendirana u bojama Railjet-a. Ovo je zapravo bio jedan od najkomfornijih vozova koje smo imali priliku da upoznamo. Prostor za putnike u prvoj klasi je veoma izdašan, dok sedišta, ili bolje reći fotelje imaji veoma veliki broj mogućnosti za podešavanje. Druga klasa je znatno drugačija, međutim i nju odlikuje solidna udobnost na malo tvrđim sedištima, od kojih je svako opremljeno sopstvenim stočićem namenjenim pre svega notebook računarima.

RegioJet

Pritajena zvezda sajma bio je i vagon u vlasništvu slovačke turističke agencije RegioJet. Posle Siemensove kompozicije za češke železnice, ovo je bez sumnje bio najudobniji vagon izložen na sajmu. Ako je za verovati obeležjimana vagonu, gledate fotografije iz vagona namenjenog drugoj klasi!

Osim sjajnog Siemensa i popularnog Hitachi-ja, u trku za prevlast na polju pre svega brzih vozova, već dugo su uključeni i kanadski Bombardier, italijanski Ansaldo Breda, francuski Alstom, nama dobro poznati španski proizvođač CAF, i mnogi drugi. Pratite nas, jer vam u sledećem nastavku prenosimo utiske sa štandova ovih proizvođača...

Tekst i foto: Polazak Team

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.