Polazak.com na sajmu Innotrans 2014. (Deo III)

Za sve ljubitelje železnice - ekskluzivna reportaža sa najvećeg sajma transportnih tehnologija i železnice - InnoTrans

Bombardier

Nakon poseta štandovima nemačkog Siemensa i japanskog Hitachi-ja, nastavili smo upoznavanje sa najzvučnijim imenima među proizvođačima vozova. Sledeći na redu je bio kanadski Bombardier, jedini proizvođač aviona i vozova na svetu.

Na Bombardier-ovom štandu na otvorenom izložbenom prostoru čekalo nas je mnogo ekskluzivnih eksponata. Počećemo sa tramvajem napravljenim za belgijskog prevoznika De Lijn. Za očekivati je da se ova kompozicija nađe na briselskim šinama u kratkom roku. Vrlo slične kompozicije nalaze se i u službi berlinskog BVG-a, te smo imali prilike da se provozamo njima. Opšti utisak je da je konfiguracija sedišta veoma mudra, kako bi se obezbedio maksimalan komfor putnicima koji stoje. Međutim, najjači utisak ostavljaju brzine koje ovi tramvaji razvijaju, i koje u praksi idu čak do 70 km/h u gradskoj gužvi.

Sledeći eksponat od kanadskog Bombardiera privukao je daleko više pažnje, bila su to dva vrlo slična dvospratna Intercity voza. I to Twindexx Vario, koji je premijerno prikazan u Berlinu u bojama DB i Twindexx Express, namenjen francuskom prevozniku SNCF. Upravo je DB prvi kupac nove klase dvospratnih vozova koji stižu iz Kanade, sa narudžbinom od 137 jedinica, koje će u svoje dve klase prevoziti do 625 putnika brzinama do 189 km/h. Vredi napomenuti da je proizvođač za ovaj model dobio brojna priznanja za dizajn na čelu sa prestižnom Red Dot nagradom.

       

Po okončanju našeg prvog susreta sa dvospratnom kompozicijom, koju smo neočekivano, dva dana kasnije imali prilike da bolje upoznamo na regionalnoj pruzi, okrenuli smo se poslednjem, ali svakako najznačajnijem eksponatu na štandu Bombardiera, a sigurno jednoj od najvećih atrakcija na ovogodišnjem izdanju InnoTransa, jednom od prvih serijskih monorail kompozicija, modelom INNOVIA 300.

 

Trenutno su na svetu u upotrebi dva monorail sistema od Bombardiera, i to jedan u Sao Paolu u Brazilu, i drugi potpuno automatizovani 3,6 km dugačak namenjen finansijskom distriktu Saudijske Arabije u gradu Riadu. Maksimalni kapacitet ove kompozicije je do 48.000 ljudi po satu i po pravcu, brzinom do 60 km/h. Proizvođač napominje jednostavnost upotrebe sistema, koji kako mu ime kaže zahteva samo jednu šinu napravljenu od betona, podignutu iznad saobraćaja. Zahvaljujući amortizerima na gumenim točkovima, monorail sistem je uz ekonomičnost, i veoma tih i udoban način transporta ljudi u užim gradskim centrima. Kompozicije su na ovim linijama automatski vođene, što poboljšava opšti utisak u kabini, međutim zbog ogromne kupole motora kompoziciju ne čini znatno praktičnijom. Na slikama možete videti i upravljačku konzolu koja se koristi prilikom manevrisanja u pogonu, kao i usled nepredviđenih situacija poput eventualnih kvarova na liniji.

 

Alstom

U prvim redovima, među brojnim teretnim i putničkim vagonima, tegljačima, kompozicijama vozova, posebno mesto zauzeo je francuski proizvođač Alstom i to pre svega sa jedinstvenim tramvajem Citadis Aubagne. Ovo vozilo nastalo je kao plod saradnje između francuskog umetnika Herva di Rose, Alstomovog odeljenja za dizajn, kao i brojnih mališana uključenih u ovaj kreativni posao.

   

Što se mašina za malo zahtevnije zadatke u putničkom prevozu tiče, sreli smo se i sa Alstomovim proizvodom za regionalni transport, modelom Coradia Continental EMU u bojama nemačke pokrajine Donja Saksonija, čija je prestonica grad Hanover. Izložena garnitura jedna je od 20 naručenih koje će se od sledeće godine naći na radnim zadacima širom ove pokrajine. Kada budu u upotrebi, ovi vozovi će putnike prevoziti brzinama do 160 km/h. Što se našeg ličnog utiska tiče, ova kompozicija je jedinstvenim dizajnom i atraktivnim bojama brzo privukla našu pažnju, međutim moramo reći da smo od enterijera očekivali više. Prva i druga klasa su gotovo identične, razlikuju se po boji sedišta i rešenju za krovno osvetljenje koje u prvoj klasi imitira zvezdano nebo.

Ansaldo Breda

Italijanski proizvođač brzih vozova Ansaldo Breda, član grupacije Finmeccanica izložio je poslednju generaciju već proslavljenog voza Frecciarossa 1000 namenjenog italijanskoj kompaniji Trenitalia. Javnost je upravo na sajmu u Berlinu imala prilike da se prvi put nađe u enterijeru ove fenomenalne kompozicije, čija je krstareća brzina do 360 km/h. Od naručenih 50 novih garnitura, do sada je proizvedeno 4. Na našu veliku žalost, do ovog eksponata smo stigli prekasno kako bismo ga upoznali iznutra, ali i sam susret sa eksterijerom ovakve mašine bio je jedinstveno iskustvo.

 

Skica - izvor rainews.it

Škoda

Češka Škoda je u Berlinu pokazala da nije samo izuzetan proizvođač automobila, već da lako staje rame uz rame sa daleko zvučnijim imenima u svetu železnice sa svojim regionalnim i gradskim vozovima. Na izdvojenom koloseku susreli smo se sa Škodinim tramvajem namenjenim turskim urbanim sredinama grada Konya, pod nazivom For City Classic, među nama poznatijim kao Aladin. Da budemo potpuno iskreni, dizajn ovog tramvaja nam se baš nikako nije svideo, ipak, možda je upravo jedinstvenost dizajna, bez obzira na naš utisak bila glavni razlog što smo mu se više puta iznova vraćali i slikali ga i proveli dosta vremena razgledajući enterijer. Opšti utisci, kada se zanemari nepotreban nos na prednjem i zadnjem delu, su da je u pitanju veoma kvalitetan i funkcionalan proizvod iz Češke.

   

Osim Aladina, Škoda je izložila i kompoziciju namenjenu češkoj železničkoj kompaniji, model Regio Panter koji je namenjen pre svega lokalnim potrebama u Češkoj, gde će putnici svakako ceniti nizak pod sa olakšanim pristupom kako invalidima, tako i biciklistima i roditeljima za dečijim kolicima, Wi-Fi konekciju i klima uređaj.

CAF

Španski proizvođač šinskih vozila CAF, nama dobro poznat kao tvorac popularnih beogradskih Španaca, na ovogodišnjem InnoTransu posebno se fokusirao na vozove. I to pre svih na svoj brzi voz Oaris, koji će nakon nekoliko godina intenzivnog razvoja uskoro biti homologovan za evropske pruge. Osim makete trenutne perjanice španske flote, bila je izložena i maketa regionalnog voza pod nazivom Civity. Upravo tri ovakva modela se nalazi u vlasništvu crnogorskih Železnica i uspešno vrše prevoz u domaćem saobraćaju više od godinu dana.

   

Međutim, dokaz da je isporuka tramvaja za grad Beograd imala značajno mesto u CAF-ovoj istoriji mogla se videti na panou postavljenom na štandu na kome se nalazi fotografija jednog od Španaca, kao i na drugim štandovima proizvođača klima uređaja, gde smo slučajno naišli na fotografiju još jednog od beogradskih tramvaja.

 

Mercedes-Benz

Zapažen nastup u Berlinu imao je i nemački all-round igrač Mercedes Benz sa svojim multipraktičnim vozilima predvođenim fenomenalnim Unimog-om, koji je tehnički i estetski nedavno osvežen. U pitanju je kamion koji može služiti za vožnju po drumu, kao i po šinama i obavljati zadatke od komunalnih pa sve do vuče kompozicija. Uz nekoliko Unimog vozila koja su sada opremljena savremenim Euro 6 motorima, na Mercedesovom štandu našao se i jedan teretni kamion Actros sa platformom za vožnju po šinama.

Ostali

Vredi napomenuti da su zapaženu ulogu imali i proizvođači Vossloh, General Electric, i rumunski Softronic, sa osveženom lokomotivom-tegljačem kakvu često viđamo na našim prugama.

Komponente

Osim brojnih proizvođača vozova, značajna mesta na sajmu imali su i komponentaši, pre svega proizvođači motora za vozove poput nemačkog MAN-a i američkog Cummins-a, ali i proizvođači automobila poput bavarskog BMW-a, kao i brojni proizvođači sistema za informisanje putnika, poput nemačkog Funkwerke-a, koji snabdeva značajan deo Nemačke, Austrije i Skandinavskih zemalja sistemima za praćenje vozila i informisanje putnika.

                                                                                                             Prvi serijski električni model iz BMW i serije

Zaključak

Mnogo je značajnih kompanija koje smo sreli u Berlinu, a koje ćemo ovde izostaviti. Međutim, sajam InnoTrans je događaj koji svakako vredi posetiti i osetiti koliko je veliko i uticajno tržište železnice u daljem razvoju saobraćaja i čovečanstva uopšte. Dva dana za obilazak, koliko smo mi imali na raspolaganju, nesumnjivo nije dovoljno kako bi se obišlo sve. Iz tog razloga smo se trudili da vam što više približimo ovu jedinstvenu izložbu i upoznamo vas sa najnovijim dostignućima iz sveta transportnih tehnologija. Jer nesumnjivo je da će ova dostignuća jednog dana stići i do naših podneblja, a kada se to desi, neophodno je da ih spremno dočekamo, kako bismo mogli iskoristiti pun potencijal koji savremena železnica nudi osvajanju velikih distanci i razvoju čovečanstva.

Do sledećeg izdanja sajma InnoTrans 2016...

Ljubitelje železnice pozdravlja Polazak Team!

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.