Železnički red vožnje 2023/2024

  Dana 10.12.2023. na snagu stupa novi red vožnje koji na prugama širom Evrope važi narednih godinu dana. U trenutku izuzetno velikih ulaganja u gotovo zaboravljene pruge i velikih planova, očekivanja od železničkog saobraćaja postaju velika. Istražili smo koje to novitete donosi putnicima na srpskim prugama. Nacionalni prevoznik Srbijavoz u redu vožnje za ovu godinu predviđa 401 polazak!

 
Sve polaske novog reda vožnje možete naći u pretraživaču polazak.rs
 
 

                                                                             Međunarodni saobraćaj – između mitova i sećanja

 
  Međunarodni železnički saobraćaj je i dalje u potpunom rasulu.
 
   - MAĐARSKA – I pored intenziviranja radova na izgradnji brze pruge Beograd – Novi Sad – Subotica, prvobitni rokovi su davno premašeni. Deo između Novog Sada i Subotice nije završen ni dve godine po isteku predviđenog roka, tako da ne postoje uslovi za ponovno uspostavljanje linije za Budimpeštu. Uz najave da se očekuje dodatno kašnjenje radova na mađarskoj strani, nekadašnja 3 polaska dnevno Beograd – Budimpešta za sada ostaju samo sećanje. I pored najave nabavke brzih vozova iz Kine za ovu liniju, ostaje nejasno kada će moći da se uključe u saobraćaj. Ipak, pozitivan pomak postoji završetkom rekonstrukcije pruge Subotica – Segedin, na kojoj je uspostavljen železnički saobraćaj posle više godina. Nekada pruga predviđena za ukidanje, danas elektrificirana, sa brzinom putničkih vozova do 100km/h sa 5 polazaka dnevno po smeru predstavlja ponosovog regiona.
 
   - RUMUNIJA kao i prethodnih godina ostaje potpuno odsečena od Srbije, što znači da ni ove godine neće saobraćati pogranični vozovi Vršac – Temišvar sa konekcijom iz Beograda, niti Kikinda - Žombolj. To znači da je jedini preostali vid javnog prevoza između Srbije i Rumunije - avion.
 
   - BUGARSKA je od novog reda vožnje iz Srbije pristupačna samo autobusom i avionom. Linija Beograd – Sofija odavno ne saobraća, a sada se ukidaju i pogranični vozovi Dimitrovgrad – Sofija, koji su tokom 2023. godine inače neredovno saobraćali. Dugo očekivani radovi na pruzi Niš – Pirot su konačno započeti 11.11.2023., tek kada je poslednja u nizu železničkih nesreća na ovoj pruzi odnela ljudske živote, usled apsolutne dotrajalosti i neodržavanja. Rok završetka je 3,5 godine.
 
   - SEVERNA MAKEDONIJA I GRČKA će i tokom 2023/2024 godine ostati potpuno odsečene u železničkom smislu. Izgovor za izostanak kompletnog putničkog saobraćaja južno od Niša je rekonstrukcija deonice pruge Niš – Brestovac čiji je rok za završetak bio jun 2023. godine. Iako se kraj radova ni u decembru ne nazire, za očekivati je da će pruga Niš – Preševo biti puštena u saobraćaj tokom 2024. godine, ali ni tada redom vožnje nije predviđen ni jedan voz Beograd – Skoplje, niti Beograd – Solun.
 
     - CRNA GORA će kao i prethodne godine ostati povezana samo jednim noćnim vozom Beograd – Bar (koji polazi iz stanice Zemun). Njemu će se u letnjem periodu 14.06.2024.-15.09.2024. pridružiti dnevni voz koji će od ove godine polaziti iz Novog Sada direktno do Bara.
 
   - BOSNA I HERCEGOVINA nema predviđen ni jedan voz iz Srbije.
 
   - HRVATSKA I SLOVENIJA kao ni prethodne 3 godine, ni sada neće biti povezane železnicom sa Srbijom. Voz Beograd – Zagreb – Ljubljana, kao i linija Sombor – Erdut – Osijek nisu više ni predviđene u novom redu vožnje.

Sve polaske novog reda vožnje možete naći u pretraživaču polazak.rs
 
 

                                                                                                                Unutrašnji saobraćaj
 

  Domaći saobraćaj je pretrpeo dosta izmena, a još izmena će stupiti na snagu od septembra 2024. godine. U trenutku kada je u toku rekonstrukcija pruga Novi Sad - Subotica, Niš – Dimitrovgrad i Niš - Brestovac i kada su iz raznih razloga pruge Vrbas – Sombor, Novi Sad – Orlovat, Pančevo – Zrenjanin, Beograd – Požarevac – Majdanpek, Mala Krsna – Velika Plana, Rudare – Kosovska Mitrovica i Doljevac – Merdare zatvorene za putnički saobraćaj, red vožnje je veoma oskudan. Ovo su najbitnije izmene:
 
  - POLASCI BEOGRAD – NOVI SAD nastavljaju da budu okosnica železničkog prevoza. Red vožnje na novosadskoj pruzi je ostao nepromenjen – predviđeno je 13 pari Intercity Soko vozova sa vremenom putovanja 36 minuta, 6 Regio Ekspres vozova sa vremenom putovanja 49 minuta i 12 regio vozova sa vremenom putovanja 57 minuta.
 
  - EKSPRESNO DO DRINE – Dosadašnji polazak Beograd – Ruma – Mali Zvornik je dupliran i ubrzan. Brzim jutarnjim i popodnevnim vozom se od Beograda preko Rume, Šapca i Loznice za nepuna 3 sata stiže do Malog Zvornika, odnosno za isto vreme koliko putuju i autobuske linije. Usled ovoga, sva usputna sela i varoši gube železničku konekciju, što se ipak moralo rešiti bar uvođenjem regio polazaka Mali Zvornik – Ruma, sa pogodnim vremenom dolaska tako da se ostvaruje laka presedačka konekcija prema Beogradu.
 
  - PROKOP VIŠE NIJE GLAVNA STANICA? Od novog reda vožnje mnogi polasci će polaziti iz Zemuna, a zatim će stajati na Novom Beogradu i Prokopu. Tu pogodnost mogu očekivati putnici za Užice, Prijepolje, Valjevo, Vršac, Niš i Lapovo. Time epitet glavne železničke stanice Beograd Centar (Prokop) sada deli sa stanicom Novi Beograd, gde će se ukrštati vozovi za sve pravce. Ipak napominjemo da nekoliko polazaka za nabrojane pravce i dalje ostaje da saobraća samo iz/do Prokopa, što je voma neobična i nestandardna praksa.
 
  - DIREKTNO OD UŽICA DO NOVOG SADA – Novim redom vožnje je predviđeno da se letnji sezonski dnevni voz za Bar produžava do Novog Sada. Po prestanku njegovog saobraćanja, od 17.09.2024. predviđeno je uvođenje direktnog voza Užice – Novi Sad.
 
  - UVODI SE NIvoz! – Po završetku radova na deonici pruge Niš – Brestovac, od 01.09.2024. planirano je uvođenje velikog broja polazaka prema susednim gradovima i naseljima koja gravitiraju prema Nišu. Planirao je uvođenje jednog para vozova Niš – Ćićevac, 5 pari vozova Žitkovac (Aleksinac) – Niš – Leskovac, 3 para regio vozova Niš – Leskovac i čak 7 pari Inter City vozova Niš – Leskovac! Nažalost ni jedan od polazaka neće „zalutati“ bar do Žitorađe i Prokuplja zaboravljenom prugom Doljevac - Merdare. Interesanto je da se dotrajala deonica pruge prema Leskovcu, na kojoj su radovi u toku, rekonstruiše za brzine do 120 km/h, ali je najveća projektovana brzina u redu vožnje svega 50km/h što nerazumno produžava vreme putovanja.
 
  - JUŽNA PRUGA BEZ VOZOVA – Novim redom vožnje čak ni po otvaranju rekonstruisanog dela pruge Niš – Brestovac nije predviđen ni jedan voz južnije od Leskovca. Vladičin Han, Vranje, Bujanovac, Preševo i usputna naselja ostaju potpuno odsečena.
 
  - PONOVO VOZOM DO ZRENJANINA – Srbijavoz je predvideo ponovno uvođenje linije putničkog prevoza iz smera Beograda prema Zrenjaninu! Jedan polazak je predviđen od/do Beograd Centra (Prokopa), a 2 nažalost samo do/od Ovče, odakle je moguće presedanje na BG:voz. Imajući u vidu sve manju pouzdanost BG:voza, ovako krnje rešenje nije dobra opcija.
 
-  DOGODINE U RUDARU – Vozovi Kraljevo – Kosovska Mitrovica su ukinuti pod okriljem epidemije korona virusa 2020. godine i kasnije vraćeni samo do sela Rudare, koje se nalazi uz administrativni prelaz. Izleda je i ovde politika umešala prste, tako da, iako su uredno predviđeni redom vožnje svake godine, nema izgleda da će u skorijem periodu ovi vozovi ponovo saobraćati celom trasom.
 
  - SOMOR – SUBOTICA ŠTA TO BEŠE? – Između ova dva grada do 2022. godine saobraćalo je i po 7-8 polazaka. Novim redom vožnje predviđena su svega 2 polaska. Neodržavanje pruge i ovde je došlo do izražaja, tako da umesto nekadašnjih 80 km/h, vozovi na ovoj pruzi sada saobraćaju brzinom od samo 50km/h.
 
  - IZOLACIJA SMEDEREVA – Kroz Smederevo nastavljaju da saobraćaju samo vozovi do Požarevca. Ukinuti su polasci Smederevo – Lapovo. Nedovršenom rekonstrukcijom pruge Beograd – Mala Krsna onemogućeno je i bilo kakvo presedanje u Maloj krsni prema Beogradu i Nišu.
 
 
Sve polaske novog reda vožnje možete naći u pretraživaču polazak.rs

 

                                                                                                                             BG:voz

 
BG:voz nastavlja da saobraća prema gotovo identičnom redu vožnje u 4 pravca, sa više varijacija:
 
1. Batajnica – Ovča
1.1. Ovča – Beograd Centar (Prokop)
1.2. Ovča – Zemun
 
2. Ovča – Lazarevac
2.1. Zemun – Lazarevac
2.2. Ovča – Resnik
2.3. Resnik – Beograd Centar (Prokop)
2.4. Resnik – Zemun
 
3. Zemun – Mladenovac
3.1. Ovča – Mladenovac
 
Usled dotrajalosti pruge između Ralje i Resnika vreme putovanja do Mladenovca je produženo za oko 15 minuta, što ionako retke polaske čini još manje konkurentnim prepunim autobusima na istoj relaciji.
 

Sve polaske novog reda vožnje možete naći u pretraživaču polazak.rs

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.